Informacje, Zdrowie, Zdrowy tryb życia

Jak schudnąć bez diety?

Kiedy chcemy „zrzucić” kilka zbędnych kilogramów, pierwszym rozwiązaniem jakie przychodzi nam na myśl jest stosowanie diety. Szukamy skutecznych metod w Internecie, pytamy znajomych lub samodzielnie decydujemy o rezygnacji z niektórych posiłków. Tymczasem efektywne odchudzanie wcale nie musi polegać na ścisłym przestrzeganiu rygorystycznych zasad żywieniowych. Wystarczy wprowadzić w życie kilka prostych nawyków, które pomogą nam stopniowo zmniejszać wagę.

Podstawową zasadą zdrowego żywienia i odchudzania powinno być dostosowanie pory każdego posiłku do naszego rytmu dnia. Rano zjedzmy pożywne śniadanie, które dostarczy nam niezbędnej energii na cały dzień. W pracy wybierzmy sycący lunch, najlepiej z wysoką zawartością białka. W ramach przekąski zjedzmy jabłko lub inny owoc, zaś po powrocie do domu – lekki obiad czy kolację (najpóźniej o godz. 19). Powyższe zasady dostosujmy do własnych potrzeb: jeśli pierwszy posiłek jemy później, możemy połączyć go z lunchem. Warto zarezerwować sobie czas na spokojne spożywanie każdej potrawy: jedzenie w pośpiechu nie zaspokaja głodu ani nie jest korzystne dla organizmu. Zamiast obfitych posiłków 3 razy dziennie jedzmy mniej, ale częściej. Starajmy się do minimum ograniczyć podjadanie, które jest jednym z największych wrogów odchudzania. Zamiast słodyczy wybierzmy owoce, kompot lub herbatę ziołową. Jeśli jednak poczujemy nieodpartą ochotę na coś słodkiego, nie odmawiajmy sobie małej przyjemności np. w postaci dwóch kawałków czekolady. Jeśli uda ograniczymy ją do takiej ilości, nie obciążymy organizmu pustymi kaloriami. Równie ważna jest eliminacja wysokokalorycznych składników z codziennego jadłospisu: zastąpmy je chudym mięsem, warzywami i pieczywem pełnoziarnistym. Zamiast smażonych potraw przygotujmy gotowane lub pieczone, z małą ilością soli i tłuszczu.

Oprócz zmiany nawyków żywieniowych istotną rolę w odchudzaniu odrywa odpowiednia ilość snu oraz codzienna porcja ruchu. Kiedy jesteśmy niewyspani, zwiększa się nasz apetyt, zapotrzebowanie na cukier oraz wrażenie niesytości po spożytym posiłku. Uczucie głodu wzmaga również stres – warto więc uspokoić swoje emocje i poszukać skutecznego sposobu na ich „rozładowanie”. Pomóc może nam w tym aktywność fizyczna, która jest najlepszym sposobem zachowania zgrabnej sylwetki bez stosowania diety, a poza tym wpływa korzystnie na nasz nastrój. Minimalny czas codziennego ruchu to pół godziny.

Dodaj komentarz